Listing 1 - 10 of 59 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Tussen mythe en wetenschap : Ovide Decroly 1871-1932
Author:
ISBN: 9033456710 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om te breken met de traditie benadert de auteur de canonisering van Decroly als een problematisch concept, waarbij hij vooral inzicht tracht te geven in de mechanismen achter ontstaan, overlevering en bestendiging van de mythe. Gebruikmakend van de metafoor van het 'steigerwerk' legt hij voor het eerst de relatie bloot tussen de medische, biologische, psychologische, sociologische en pedagogische vertogen van Decroly en schetst hij de ontwikkeling die de wetenschapper Decroly doormaakte van medicus (neuroloog, psychiater en pediater) over medisch-pedagoog (of orthopedagoog avant la lettre) en pedoloog tot reformpedagoog. (Bron: covertekst)


Book
Overdrukken / Van Gorp, Angelo.
Author:
Publisher: Loc. var. nom. var.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Education in motion : producing methodologies for researching documentary film on education
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: London: Routledge,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Auf der Suche nach der wahren Art von Textbüchern
Authors: --- ---
ISBN: 9783781516731 Year: 2009 Volume: *1 Publisher: Bad Heilbrunn Klinkhardt


Book
Ovide Decroly (1871-1932) : une approche atypique?
Authors: --- ---
ISBN: 9781553396765 1553396766 Year: 2022 Publisher: Kingston (Canada) Theory and History of Education International Research Group

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Article
Schoolsegregatie als een lappendeken
Authors: --- ---
Year: 2015

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Van propagandist tot sociaal werker : een historische blik op de sociaal-werkopleiding aan de 'Centrale Hogeschool voor Christene Arbeiders' te Heverlee (1945-1996)
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Gent Universiteit Gent. Faculteit psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Pedagogische historiografie : een socio-culturele lezing van de geschiedenis van opvoeding en onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033483899 9033483890 Year: 2011

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit een belangstelling voor het paradoxale karakter van het pedagogisch denken en handelen presenteert dit boek niet zomaar 'een' geschiedenis van opvoeding en onderwijs, maar verbindt het dit ook aan een epistemologische reflectie over hoe de geschiedenis van opvoeding en onderwijs tot stand komt en hoe dat onze kijk op en denken over het verleden beïnvloedt. Dat is meteen ook de reden waarom resoluut voor de term 'pedagogische historiografie' wordt geopteerd. Termen zoals 'paradoxen' en/of 'pedagogisering' duiken ook in dit boek frequent op, maar zijn minder dan dit bij voorgaande publicaties het geval was hét bindelement tussen de verschillende hoofdstukken. In de plaats daarvan verwijzen de samenstellers nadrukkelijk naar hun paradigmatische positiebepaling, en de invloed die de (nieuwe) sociale en culturele geschiedschrijving op hun onderzoek heeft gehad. Het woord 'lezing' heeft daarbij het conceptuele voordeel dat het naar een selectief proces verwijst en daarnaast niet de indruk wekt 'een' geschiedenis te willen vertellen. (Bron: covertekst)


Multi
Paradoxen van pedagogisering : handboek pedagogische historiografie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033459299 9789033459290 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over historiek, opzet, opbouw, probleemstelling, inhoud en didactisch gebruik - reflecties over conceptuele omgang met pedagogisch verleden - systeemtheorie, systeemdifferentiatie en opvoedingsgeschiedenis - beroepsgerichte en algemeen vormende vaardigheden, van de late middeleeuwen tot heden - aanzet tot interne geschiedenis van college in Zuidelijke Nederlanden (1585-1789) - staat en burgerschap - structuur en karakter van secundair onderwijs in Belgi in 20ste eeuw - missionaire beschavingswerk in Belgisch Congo - geschiedenis van zorg voor personen met handicap in licht van Michel Foucaults biopolitiek - Jean-Jacques Rousseau en het onmogelijke huwelijk van gezin en opvoeding - gezin, bevolking en arbeid - kinderopvang, een noodzakelijk kwaad - Vlaamse jeugd in vizier van pedagogisering tijdens interbellum - pedagogische functie van katholieke kinder- en jeugdliteratuur in Vlaanderen tijdens 19de en 20ste eeuw - over pedagogisering en commercialisering -historiografie Belgische kleuteronderwijs nader bekeken - Ovide Decroly als exponent 'moderne' gedragswetenschap en icoon reformpedagogiek in Belgi - Dewey in Belgi - openluchtscholen en traditie van pedagogisering - praktijkgerichte theorie versus theoriegerichte praktijk Dit handboek in de pedagogische historiografie is de vrucht van interdisciplinaire en interuniversitaire samenwerking. De basisteksten die inleiden in diversie domeinen van de culturele geschiedenis van opvoeding, vorming en onderwijs, werden geschreven door auteurs van diverse achtergrond. Elke auteur heeft vanuit zijn eigen specialiteit oog voor een of meerdere paradoxen waartoe de aanhoudende 'pedagogisering' - in de betekenis van toenemende zorg voor kinderen en jeugdigen - aanleiding heeft gegeven. (Bron: covertekst)


Book
Participation of People in Poverty in Social Policy Making : a historical study of the rhetoric of self-advocacy organisations

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 59 << page
of 6
>>
Sort by